lördag 25 januari 2020

2. Poirot, säsong 3


Meningen är att den här bloggen ska innehålla vad jag ser i mediet rörlig bild. Det är förstås inte rimligt att redovisa varje gång jag ser en Youtube-snutt, liksom jag inte i kusinbloggen skriver om varje gång jag har läst en tidskrift eller en Wikipedia-artikel. Men hela filmer, hela TV-serier och hela fristående TV-program ska det bli skrivet om, hoppas jag. Nu hör det till saken att jag ser väldigt lite TV, men det kanske blir ändring på det, liksom mitt läsande har blivit mer strukturerat sedan jag började blogga om det. TV-serier kommer att presenteras säsongsvis, för det känns som det enda vettiga sättet. Varje avsnitt motiverar inte ett inlägg, lika lite som varje enskild novell i en novellsamling, och att vänta tills hela serien är slut är omöjligt - om inte annat för att man numera inte vet när det är.

Därför är det nu dags att säga något om tredje säsongen av Poirot, som jag började se för ganska länge sedan, men slutförde idag. Hela serien omfattar sjuttio avsnitt och innehåller alla romaner och noveller där Agatha Christies belgiske detektiv medverkar. Den började med att göra TV av de tidiga novellerna, som kanske inte hör till de mest kända (eller bästa) verken, men sedan bestämde man sig för att sikta på att allt skulle filmas, och det tog tjugofyra år. Den här säsongen är på tio femtiominutersavsnitt som bygger på noveller, samt ett längre inledande utifrån Christies första roman The Mysterious Affair at Styles, som jag förresten läste för ett drygt år sedan. (Det är också en kreativ syn på säsonger, för vid originalsändningen gick det tre och en halv månad mellan första och andra avsnittet, men därefter gick det ett i veckan.)

David Suchet är den oöverträffade Poirot, menar många, och jag håller med. De andra som har spelat honom i modern tid är inte dåliga, men Suchet spelar Poirot som han är i böckerna (och jobbade hårt med att hitta fram till det). Det gör att han är lite löjlig, fåfäng, inbilsk och inte särskilt trevlig mot kapten Hastings. Hastings är dessutom inskriven i historier där han inte finns med från början, och det är inte alltid ett bra val, trots att Hugh Fraser gör en väl godkänd insats i den rollen. Även om serien inte har nått sina senare höjder är det verkligen ingen dussinprodukt. Det är kläder, inredning och bilar av tidstypiska modeller, så man känner att man får valuta för pengarna, när man nu har investerat i en DVD-box, detta snart utdöende medium.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar