torsdag 9 april 2020

17. Hans Arnold - penselns häxmästare


Ingen svensk i någorlunda framskriden ålder kan ha missat den enormt produktive konstnären och illustratören Hans Arnold. Har man inte sett hans LP-omslag åt ABBA så har man sett hans bokomslag. (Jag har haft anledning att återkomma till honom ibland i min andra blogg som handlar om just böcker.) Och förutom alla beställningsjobb, där han tydligtvis alltid har satt en ära i att leverera i tid, har han hunnit med ett eget konstnärskap - som förresten har avsatt ett verk på en vägg i det rum där jag sitter och skriver detta.

Skräck är väl det tema han har blivit mest känd för, men tittar man noga finns det också mycket humor och lekfullhet i hans bilder. Jag var själv mycket fascinerad av detaljrikedomen och det surrealistiska anslaget, långt innan jag visste vad surrealism är. Hans personlighet verkar ha lutat mer år det lekfulla än det skräckinjagande. Intrycket av den här TV-filmen är faktiskt att han var en ovanligt sympatisk man. Den dräller förstås av bilder som man hade kunnat citera, men jag tycker att var och en kan se filmen själv (den ligger ute en dryg månad till).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar