lördag 12 september 2020

46. Älska mig, säsong 1


Den här serien hade jag missat fram tills jag fick tips om den för ett litet tag sedan, och det fick jag för att den nu är tillgänglig hos SVT. Tidigare har den funnits hos någon av alla strömningstjänster som jag inte har.

Dramakomedi kallas den, och det är verkligen både drama och komedi, eller om man så vill, komedi med viss svärta. Johan Ulveson i en av huvudrollerna som Sten är gift med sin fru sedan fyrtio år, men hon är sedan ett par år invalidiserad efter en olycka, tills hon avlider i första avsnittet. Deras två barn Clara, spelad av Josephine Bornebusch (som också har både skrivit och regisserat), och Aron, spelad av Gustaf Lindh, har var och en sina problem med att älska och älskas, liksom Sten får. Mest normal är nog Peter (Sverrir Guðnason) i rollen som Claras love interest. En del av det som händer är djupt tragiskt, men det är - något paradoxalt - också hejdlöst roligt minst ett par gånger per avsnitt.

Det ska komma mer, erfar jag, och det kan jag absolut tänka mig att se. Ovanligt nog är den här säsongen bara sex avsnitt, så konceptet känns inte det minsta uttjatat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar