fredag 20 mars 2020

15. Bakom stängda dörrar


Jag vet inte riktigt vad jag väntade mig när jag plockade på mig den här filmen på biblioteket i byn. (Där har de förresten filmerna uppdelade efter produktionsland, åtminstone USA, Storbritannien, Frankrike, Spanien och Italien, men inte till exempel Tyskland.) Av François Ozon har jag tidigare bara sett 8 kvinnor, en deckarmusikalkomedi som är mycket rolig men också lika absurd som genreblandningen antyder. Den bygger på en pjäs, liksom den här filmen gör.

Det här är omisskännligt franskt, kan man konstatera. Det handlar om en fransklärare, medelålders och lite tråkig, som egentligen hade velat bli författare. När han tar över en gymnasieklass och låter dem skriva om vad de har gjort i helgen upptäcker han en talangfull skribent bland eleverna. Dennes inlämningsuppgifter slutar med "Fortsättning följer" - och det gör det verkligen. Temat för dem är att han nästlar sig in i en annan elevs familj under förevändning att han hjälper denne med matteläxorna, men i själva verket är han - eller framställer sig i varje fall som - närmast voyeur.

Upplägget gör förstås att det pratas en hel del; det är faktiskt sällan tyst, oavsett om scenerna utspelar sig i den iakttagna familjen, i skolan eller hemma hos franskläraren (vars hustru får läsa eller lyssna på historierna). Så småningom blir det både roligt och obehagligt i en intressant blandning. Om man är ute efter något franskt kan man knappast hitta något mer passande, trots att lärarens hustru spelas av Kristin Scott Thomas från Fyra bröllop och en begravning, men jag har nu upptäckt att hon sedan länge bor i Frankrike, och hon pratar på duktigt, hon också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar