lördag 1 augusti 2020

41. Per Anders Fogelström












Per Anders Fogelström har jag ett ambivalent förhållande till ända sedan grundskolan, när vi skulle läsa Mina drömmars stad. Den ambivalensen delas inte av de medverkande i den här dokumentären: Göran Greider, Ulrika Knutson och Ingvar Carlsson, bland andra. Jag kan inse varför de uppskattar Fogelström, men jag kan fortfarande inte se Mina drömmars stad som en bok där hårt arbete gör att man får det bättre och bättre. Men kanske är det ett omdöme från dem som har läst alla fem böckerna i serien, och det har jag ju inte - ännu. (En per sommar hade jag tänkt mig, men det kom av sig förra året av olika skäl.)

Det är ändå en intressant timme, där man får följa författaren från barndom till ålderdom med en god balans mellan författarskapet och allt annat han ägnade sig åt i livet, fredsarbete, Stockholmsdokumentation med mera.

Hans första roman, Att en dag vakna, har jag inte hört om tidigare, men Göran Greiders entusiasm gör mig nyfiken. Den ordlista som finns på slutet förtjänar att räddas till eftervärlden i de bilder som dokumentären ger:



En hel del av ordförrådet är sådant som idag inte skulle behöva förklaras, kan man med Greider konstatera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar