söndag 30 januari 2022

8. Gaspoletten


Psykologiskt drama kallas den här filmen, men jag är nästan beredd att kalla den thriller. Den svenska titeln är inte särskilt lyckad; i original heter den The Man Upstairs. Därmed förhåller det sig så att en man i ett hyreshus - den sorten där man hyr sitt rum och delar telefon med mera i hallen - är sömnlös och väcker sina medhyresgäster med olika förevändningar. En av dem ringer efter polisen, och förutom dem kommer en socialarbetare dit. De har olika åsikter om hur man ska hantera mannen, som uppenbarligen behöver hjälp, men möjligen också kan vara farlig.

Det är en skäligen enkel intrig, men den hanteras väl av kompetenta skådespelare. I titelrollen syns en relativt ung Richard Attenborough, som även om han är huvudsaken inte är med i bild så mycket. Hans nervositet är däremot inte att ta fel på. Som polisbefäl ser man Bernard Lee, mest känd som M i ett antal Bondfilmer. De övriga tror jag mig inte ha sett förr, men de gör också vad de ska. Kanske är det min okunnighet som spökar igen, men jag hade inte en aning om den här filmen tidigare, trots att den visade sig vara årets bästa hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar