onsdag 14 februari 2024

8. Music for one apartment and six drummers



Mellan varven glömmer jag att det finns massor med kortfilm att se på SVT Play, och så blir det inte av att jag ser någon av dem. Nu ska det bli ändring på det, tänker jag mig. Många av dem ligger tillgängliga ganska länge, dessutom.

Den här är så gammal som från 2001, och belönades med Guldbagge, fast den har ändå gått under min radar. Det som visas, i stort sett utan repliker, är att sex personer intar en lägenhet och använder tillgänglig inredning för att skapa musik. I köket finns köksluckor att öppna och stänga rytmiskt, men också sådana ljudalstrande maskiner som elvisp och matberedare. I sovrummet är det mer diskreta ljud, men i vardagsrummet finns en skivspelare som kan bidra med korta glimtar av mer traditionell musik. Badrummet tyckte jag var roligast, för där finns ett precis likadant badrumsskåp som jag själv har:


Det här är en kul idé, där ljud och bild samverkar på ett ovanligt genomtänkt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar