fredag 2 oktober 2020

48. Morden i Midsomer, säsong 21



Morden i Midsomer handlar faktiskt inte alltid om att någon tar livet av någon annan för att få vinna byns tävling om största pumpa. Men det är påfallande hur många det är som dör i detta lantliga sammanhang och vilken fantasi mördarna har vad gäller mordmetoder. Jag har varit borta från serien ett antal år, så det här är första gången jag möter den nye kommissarie Barnaby, kusin till den förre, eftersom serien i många länder heter något med "Barnaby" och alltså inte kunde få en ny huvudrollsinnehavare med helt annat namn. Nu har serien hunnit till avsnitt 123-126, vilket får sägas vara imponerande.

Till genren har den en hel del gemensamt med den gammaldags pusseldeckaren:



och varje avsnitt avslutas som sig bör med en redogörelse av hur allt hänger ihop, låt vara att det inte alltid innebär att samtliga misstänkta samlas i biblioteket.

Det är också ett kreativt användande av olika miljöer. Ett av årets avsnitt utspelar sig bland tävlingsdansare, och har man sett Let's Dance känner man igen sig när domarna sitter med sina spadar:



Ett annat rör sig i biodlarmiljö, vilket jag tyckte var roligt av helt privata skäl, eftersom jag är uppvuxen med bin i familjen:



Svärmen ser möjligen lite konstgjord ut:



men en del annat är verklighetstroget:



Och man kan ju bara tänka sig hur det går att använda bin i en deckare.

Mitt bland liken är det också pittoreska engelska miljöer:


som kunde vara hämtade från Saint Mary Mead. Det förekommer till och med telefonkiosker.

Ett annat särdrag - som Midsomer i och för sig delar med en del andra engelska TV-serier - är att man alltid känner igen någon skådespelare. I biodlingsavsnittet var det en nevö som också medverkade (som nevö!) i Sanditon, i dansavsnittet var det en patriark som jag hade träffat på i Downton Abbey.

I Sverige har det här blivit en sommarserie, och åtminstone årets avsnitt verkar också utspela sig under sommarhalvåret. Men i hemlandet sänds de ofta mitt i vintern, verkar det som.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar