fredag 20 augusti 2021

88. Det är jag som är ett geni!


Mare Kandre hör till de svenska författare som jag aldrig har vågat mig på att läsa. Utan att vara särskilt påläst har jag haft uppfattningen att hon var djup och svår, men den bilden nyanseras i den här dokumentären. En del av det hon skrev verkar ha varit krävande för läsaren, men det finns tydligen även annat. Helt okänt för mig var att hon också var verksam på andra kulturella områden, till exempel i punkband. Eftersom filmen är från 2009 får man se Ebba Witt-Brattström och Horace Engdahl intervjuade tillsammans, inte överens i varje detalj, men civiliserat interagerande. Dessutom medverkar Mare Kandres bror, en del vänner, en förläggare med flera, och de har ovanligt intressanta saker att säga för att vara i en film i den här genren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar