lördag 29 maj 2021

52. Nattåget


Den här novellfilmen har hunnit bli ganska uppmärksammad, bland annat vid Venedigs filmfestival 2020, mitt i pandemin. Den är faktiskt ett litet fynd som förtjänar alla visningar den kan få (just nu ligger den på SVT Play till i september). Själv känner jag att jag har åkt nattåg med endast sittplats vad jag ska i mitt liv, men jag känner väl igen miljön från den tid i livet när det kunde vara enda alternativet av ekonomiska skäl. Här är det Oskar som ska hem till Älvsbyn och får ögonkontakt med Ahmad. I det på alla sätt lilla formatet - en kvart lång, två järnvägsvagnar som scen, två skådespelare som gör nästan hela insatsen - är det faktiskt enastående sevärt. Jag kom på mig själv med att fångas på ett sätt som nästan aldrig händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar