onsdag 13 januari 2021

7. Tintin och Hergé


Till skillnad från många i min generation fick jag inget nära förhållande till Tintin under min uppväxt. I någon mån tog jag igen det sommaren 2018 genom att lyssna på de svenska ljudboksversionerna av seriealbumen, där Tomas Bolme spelar Tintin (och de få album som inte finns att lyssna på läste jag i anslutning). Jag har alltså innehållet någorlunda färskt i minnet, men i många fall inte alls bilderna, som ju är en vital del av seriemediet. Det gör att det här blir en intressant dokumentär, om än traditionell på så sätt att den berättar om Tintin och hans skapare Hergé kronologiskt med hjälp av bilder ur verken, gamla filmbilder och nyinspelade intervjuer med diverse experter (på engelska, franska, nederländska och tyska). Ska man vara kritisk kan man tycka att den känns för kort - 50 minuter - men det kan också tolkas som ett gott betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar