onsdag 23 juni 2021

60. Lupin, säsong 2


Det är lite rörigt med terminologin i den här serien, som kom med fem avsnitt - som vi brukar kalla det - tidigare i år, och nu med fem till. De här fem kallas för "del 2" och tillsammans är de tio tydligen att anse som en säsong, och ska kallas kapitel 1-10. Här gör jag som jag vill, och därför är det här andra säsongen.

Det är en prestation att lyckas göra en serie som i så hög grad handlar om en person som ljuger och stjäl, men utan att han framstår som osympatisk. Det beror förstås på att vi är invigda i Assane Diops bakgrund och förstår varför han i förra säsongen stal ett värdefullt halsband, och i den här säsongen vill lura av ägaren, en av Frankrikes rikaste män, allt han äger och har - och få honom i fängelse. En gentlemannatjuv i det tjugoförsta århundradet måste förstås ha talanger som inte var aktuella när böckerna om Lupin kom i början av det tjugonde århundradet. Det är ofta ganska roligt gjort med drönare och datorintrång och jag vet inte allt, men hur realistiskt det är undandrar sig min bedömning.

Serien är absolut sevärd, men alldeles lagom lång. Det finns tecken på att det ska komma mer, men då får det nog göras ett omtag vad gäller en del inslag. Det kanske inte är omöjligt, men jag hoppas i alla fall att hunden J'accuse inte skrivs ut ur serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar