måndag 27 december 2021

134. Gruppen


Det som lockade mig till den här filmen var dels att den är fransk - jag tycker att jag ser alldeles för lite film på andra språk än svenska och engelska, varom mera nedan - dels att den utspelar sig inom ramen för en skrivarkurs, en miljö som jag har en viss erfarenhet av. Miljön är ändå inte huvudsaken här, även om den utnyttjas. Kursen är någon sorts projekt för ungdomar som ska sysselsättas på sommaren, så alla de sju deltagarna är inte så frivilliga som man är van vid att kursdeltagare annars är. En av dem, Antoine, är dessutom ganska provokativ i diskussionerna, så att det rätt fort inte längre blir är trevligt. Och med blandat etniskt ursprung i gruppen finns det saker att provocera med och bli provocerad av. Sedan utvecklas det här till en historia som inte har så mycket med kollektivt skrivande att göra, men det blir bra ändå. Det är också mycket franskt, inte minst uppfyller det min fördom att de pratar så oerhört mycket hela tiden.

Eftersom det här av allt att döma blir årets sista långfilm är det dags att summera projektet med en långfilm i veckan under 2021. Det har alltså gått - jag har sett 52 filmer, men påfallande ofta söndag kväll, får jag erkänna. Hur det blir 2022 lovar jag inte ännu.

Den som roas av statistik kan se att de fördelas enligt följande på vilket medium jag använt för att se dem:

SVT Play: 21
Netflix: 14
DVD: 6
Cineasterna: 5
TV4 Play: 4
YouTube: 2

och enligt följande vad gäller språk (två av de svenska är dubbade tecknade filmer):

Engelska: 22
Svenska: 20
Isländska: 5
Tyska: 3
Danska: 1
Franska: 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar