lördag 4 december 2021

122. Brott i sol



Med den här filmen förhåller det sig så att den bygger på en pjäs, som också kom ut som bok. De båda är skrivna av Staffan Tjerneld, men han verkar i övrigt inte ha varit inblandad i filmens manus, där dock två gamla bekanta dyker upp:



Loulou Forsell skrev tre deckare som jag har både läst och uppskattat, och Göran Gentele regisserade den helgalna Miss and Mrs Sweden, förutom att han var mycket seriös operachef och annat.

I rollerna syns i huvudsak ett antal då unga stjärnor, eftersom det handlar om ett sällskap relativt unga människor, förutom tjänstefolket då, som spelas av Elsa Ebbesen (annars var det ju oftare hennes syster Dagmar som spelade hembiträden) och Wiktor "Kulörten" Andersson, som här gör en mycket större roll än han brukar, även om den är ganska liten.

 

Flera av de unga gjorde fina karriärer på scen, film och TV. Känner man igen Birger Malmsten är det kanske från Goda grannar, där han spelade hyreshusets ägare Bror Öster. Gunnel Broström gjorde sig väl inte i första hand känd som komedienn, men här är hon mycket rolig som femme fatale. Jan Molander förväntas vara lika rolig, men blir aningen tillkämpad som arketypisk fjant. Annars är det inte en komedi, vilket märks om inte annat på att varken Thor Modéen eller Julia Cæsar är med.

Det här är en film som på både gott och ont är en filmad pjäs. Det allra mesta utspelar sig hemma hos Harry Werner, dels i en återblick på händelser sex år tidigare, dels i nutid. Han tituleras "kandidaten", men riktigt vad han gör framgår inte, och inte heller hur han har råd att hålla sig med stor villa i skärgården, där det verkar som om tjänstefolket har hållit ställningarna medan han har varit på "dårhus" - hans eget uttryck. Händelserna som ledde till den vistelsen innefattar ett mystiskt dödsfall, som nu aktualiseras på nytt, och därmed inte blir mindre mystiskt. Det har alla kännetecken för en pusseldeckare med en begränsad grupp misstänkta där alla har motiv och tillfälle. Det enda kruxet är väl att vi inte får reda på det vi skulle behöva för att lösa mysteriet förrän mycket sent i intrigen. Men man ser nog inte den här filmen idag för dess briljanta intrig utan för den superba tidsfärgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar