söndag 6 mars 2022

21. Agatha och midnattsmorden


I Agathas gåta och Agathas gåta - Ishtars förbannelse - båda sedda av denna blogg - används och återanvänds konceptet att placera in den högst verkliga Agatha Christie i en fiktiv intrig där hon förutsätts lösa en mordgåta. Det här är ännu en variant på temat, och i huvudrollen ses ännu en skådespelare, den här gången Helen Baxendale, som jag mest känner igen som Pandora från en av serierna om Adrian Mole. Som av en händelse dyker också Elizabeth Tan upp, som jag nyss träffade på i The Singapore Grip, men dessförinnan inte alls kände till.

Här är intrigen placerad i andra världskrigets London, och verklighetsförankrad såtillvida att Agatha Christie har skrivit ett manus till en bok där hon tar livet av Hercule Poirot. Sedan drar det iväg, när hon tillsammans med en inhyrd chaufför/livvakt hamnar på ett skumt hotell där hon ska träffa någon som ska köpa detta manus. Mitt i allt blir det flyglarm, så alla måste ta sig till källaren, och där börjar folk att dö mer eller mindre mystiskt.

Det är rätt tramsigt, och jag tycker att det här är den svagaste av de tre filmer jag nu har sett av den här sorten. En och annan av skådespelarna gör vad de kan för att rädda en rörig intrig, men det räcker inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar